Waarom een intranet beter werkt dan WhatsApp voor interne communicatie

Veel organisaties gebruiken WhatsApp als snelle oplossing voor interne communicatie. Handig, toch? Helaas niet. WhatsApp lijkt praktisch, maar brengt op de werkvloer meer risicoโ€™s dan voordelen met zich mee. In dit artikel geven we je 5 sterke redenen waarom een professioneel communicatieplatform, zoals een intranet, een veel beter alternatief is.

1. ๐—ช๐—ต๐—ฎ๐˜๐˜€๐—ฎ๐—ฝ๐—ฝ ๐˜ƒ๐—ผ๐—น๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐˜ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—”๐—ฉ๐—š

Op het gebied van privacy schiet WhatsApp flink tekort. Als Amerikaanse dienst voldoet het niet volledig aan de Europese AVG-wetgeving. Gegevens van medewerkers of klanten zijn daardoor niet voldoende beschermd.

Bovendien behouden vertrekkende collegaโ€™s toegang tot bedrijfsinformatie via groepschats op hun privรฉtelefoon. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Een veilig communicatieplatform houdt grip op wie toegang heeft tot welke informatie.

2. ๐—๐—ฒ ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐˜ ๐—ช๐—ต๐—ฎ๐˜๐˜€๐—”๐—ฝ๐—ฝ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ธ๐—ผ๐—ฝ๐—ฝ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐˜€๐˜†๐˜€๐˜๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ป

Een moderne organisatie werkt met systemen zoals Microsoft 365, HR-tools of documentmanagementsystemen. WhatsApp laat zich met geen van deze tools koppelen. Je mist dus elke vorm van integratie.

Een professioneel intranet of communicatieplatform biedt wel deze koppelingen, waardoor medewerkers snel en eenvoudig toegang hebben tot relevante informatie. Dat is efficiรซnter รฉn veiliger.

3. ๐—ญ๐—ฎ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐—ฒ๐—ป ๐—ฝ๐—ฟ๐—ถ๐˜ƒรฉ ๐—น๐—ผ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ฒ๐—น๐—ธ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ

Niet alle medewerkers zitten er op te wachten om via hun privรฉtelefoon werkgerelateerde berichten te ontvangen. Ze dempen de groepschat, wat leidt tot minder betrokkenheid met je organisatie. Het is daarom belangrijk om werk en privรฉ zoveel mogelijk van elkaar te scheiden.

4. ๐—š๐—ฒ๐—ฏ๐—ฟ๐˜‚๐—ถ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ฏ๐—ฒ๐—ต๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐˜€ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฟ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ

Heeft jouw organisatie meer dan 25 medewerkers in dienst? Stop dan echt met WhatsApp.ย Het is een onmogelijke taak voor office-, hr-, of it- managers om de toegang (accounts) te beheren.ย Een professionele tool biedt veel meer controle en veiligheid.ย En bovendien direct gekoppeld met de bronsystemen (Microsoft AD, AFAS, etc.)

5. ๐—ก๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ด๐—ฒ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ถ๐—ธ๐˜ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ฐ๐—ผ๐—ฟ๐—ฝ๐—ผ๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ฒ- ๐—ฒ๐—ป ๐—ฐ๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ผ๐—บ๐—บ๐˜‚๐—ป๐—ถ๐—ฐ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ

Bij belangrijke mededelingen wil je alle collega’s in รฉรฉn keer bereiken. Bijvoorbeeld om regelingen, overnames of veranderende wetgeving te communiceren. Maar ook voor crisiscommunicatie, denk maar eens aan de corona maatregelen destijds. Daarnaast is het nuttig om duidelijke statistieken te hebben over het bereik van je berichten. WhatsApp is hiervoor niet geschikt.

WhatsApp: prima voor privรฉdoeleinden, niet voor interne communicatie

Kortom, het mag dus duidelijk zijn dat WhatsApp een no-go is als centraal communicatiemiddel voor werk gerelateerde informatiestromen. Het voldoet niet aan de eisen waar jij naar op zoek bent om je organisatie een stap vooruit te helpen.

IMG_4655-2

Interesse in Teamly? Plan een gratis persoonlijke demo.


Wat kun je verwachten?
In een Teams-meeting van een half uur laten we je in een gratis persoonlijke demo zien hoe Teamly werkt en wat de toegevoegde waarde is voor jouw organisatie.

Waarom een persoonlijke demo?
Zo kunnen we direct ingaan op jouw specifieke vragen en behoeften. De demo zal volledig afgestemd zijn op de situatie en uitdagingen van jouw organisatie. Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 24 uur contact met je op!

"*" geeft vereiste velden aan

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google Privacybeleid en er zijn Servicevoorwaarden van toepassing.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.