WhatsApp voor communicatie met je collega's? Niet doen!
Natuurlijk kan je collega’s appen om te carpoolen of een potje padel, maar WhatsApp is zeker niet geschikt voor alle zakelijke communicatie. Je wilt dit veilig achter gesloten deuren houden, weten waar je informatie staat en zelf de regie houden.

Waarom een intranet beter werkt dan WhatsApp voor interne communicatie
Veel organisaties gebruiken WhatsApp als snelle oplossing voor interne communicatie. Handig, toch? Helaas niet. WhatsApp lijkt praktisch, maar brengt op de werkvloer meer risicoโs dan voordelen met zich mee. In dit artikel geven we je 5 sterke redenen waarom een professioneel communicatieplatform, zoals een intranet, een veel beter alternatief is.
1. ๐ช๐ต๐ฎ๐๐๐ฎ๐ฝ๐ฝ ๐๐ผ๐น๐ฑ๐ผ๐ฒ๐ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ฎ๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฉ๐
Op het gebied van privacy schiet WhatsApp flink tekort. Als Amerikaanse dienst voldoet het niet volledig aan de Europese AVG-wetgeving. Gegevens van medewerkers of klanten zijn daardoor niet voldoende beschermd.
Bovendien behouden vertrekkende collegaโs toegang tot bedrijfsinformatie via groepschats op hun privรฉtelefoon. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Een veilig communicatieplatform houdt grip op wie toegang heeft tot welke informatie.
2. ๐๐ฒ ๐ธ๐๐ป๐ ๐ช๐ต๐ฎ๐๐๐๐ฝ๐ฝ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ธ๐ผ๐ฝ๐ฝ๐ฒ๐น๐ฒ๐ป ๐บ๐ฒ๐ ๐๐๐๐๐ฒ๐บ๐ฒ๐ป
Een moderne organisatie werkt met systemen zoals Microsoft 365, HR-tools of documentmanagementsystemen. WhatsApp laat zich met geen van deze tools koppelen. Je mist dus elke vorm van integratie.
Een professioneel intranet of communicatieplatform biedt wel deze koppelingen, waardoor medewerkers snel en eenvoudig toegang hebben tot relevante informatie. Dat is efficiรซnter รฉn veiliger.
3. ๐ญ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐น๐ถ๐ท๐ธ ๐ฒ๐ป ๐ฝ๐ฟ๐ถ๐รฉ ๐น๐ผ๐ฝ๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ฒ๐น๐ธ๐ฎ๐ฎ๐ฟ
Niet alle medewerkers zitten er op te wachten om via hun privรฉtelefoon werkgerelateerde berichten te ontvangen. Ze dempen de groepschat, wat leidt tot minder betrokkenheid met je organisatie. Het is daarom belangrijk om werk en privรฉ zoveel mogelijk van elkaar te scheiden.
4. ๐๐ฒ๐ฏ๐ฟ๐๐ถ๐ธ๐ฒ๐ฟ๐๐ฏ๐ฒ๐ต๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ถ๐ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ฟ๐ฎ๐บ๐ฎ
Heeft jouw organisatie meer dan 25 medewerkers in dienst? Stop dan echt met WhatsApp.ย Het is een onmogelijke taak voor office-, hr-, of it- managers om de toegang (accounts) te beheren.ย Een professionele tool biedt veel meer controle en veiligheid.ย En bovendien direct gekoppeld met de bronsystemen (Microsoft AD, AFAS, etc.)
5. ๐ก๐ถ๐ฒ๐ ๐ด๐ฒ๐๐ฐ๐ต๐ถ๐ธ๐ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ฐ๐ผ๐ฟ๐ฝ๐ผ๐ฟ๐ฎ๐๐ฒ- ๐ฒ๐ป ๐ฐ๐ฟ๐ถ๐๐ถ๐๐ฐ๐ผ๐บ๐บ๐๐ป๐ถ๐ฐ๐ฎ๐๐ถ๐ฒ
Bij belangrijke mededelingen wil je alle collega’s in รฉรฉn keer bereiken. Bijvoorbeeld om regelingen, overnames of veranderende wetgeving te communiceren. Maar ook voor crisiscommunicatie, denk maar eens aan de corona maatregelen destijds. Daarnaast is het nuttig om duidelijke statistieken te hebben over het bereik van je berichten. WhatsApp is hiervoor niet geschikt.
WhatsApp: prima voor privรฉdoeleinden, niet voor interne communicatie
Kortom, het mag dus duidelijk zijn dat WhatsApp een no-go is als centraal communicatiemiddel voor werk gerelateerde informatiestromen. Het voldoet niet aan de eisen waar jij naar op zoek bent om je organisatie een stap vooruit te helpen.

Interesse in Teamly? Plan een gratis persoonlijke demo.
Wat kun je verwachten?
In een Teams-meeting van een half uur laten we je in een gratis persoonlijke demo zien hoe Teamly werkt en wat de toegevoegde waarde is voor jouw organisatie.
Waarom een persoonlijke demo?
Zo kunnen we direct ingaan op jouw specifieke vragen en behoeften. De demo zal volledig afgestemd zijn op de situatie en uitdagingen van jouw organisatie. Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 24 uur contact met je op!
"*" geeft vereiste velden aan