WhatsApp voor communicatie met je collega's? Niet doen!
Natuurlijk kan je collega’s appen om te carpoolen of een potje padel, maar WhatsApp is zeker niet geschikt voor alle zakelijke communicatie. Je wilt dit veilig achter gesloten deuren houden, weten waar je informatie staat en zelf de regie houden.

Ik geef je 5 redenen waarom je beter kunt investeren in een eigen omgeving, zoals een intranet:
1. ๐ช๐ต๐ฎ๐๐๐ฎ๐ฝ๐ฝ ๐๐ผ๐น๐ฑ๐ผ๐ฒ๐ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ฎ๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฉ๐
De privacy van medewerkers en klantinformatie is op WhatsApp niet 100% veilig. Je loopt dus het risico dat gevoelige info openbaar komt. Amerikaanse organisaties hebben andere opvattingen over privacy, niet altijd in lijn met Europese AVG-wetgeving, waardoor WhatsApp de gegevens van medewerkers en klanten niet volledig kan beschermen. Bovendien behoudenย vertrekkende collega’s toegang tot bedrijfsdata op hun telefoon, dat wil je liever ook niet.
2. ๐๐ฒ ๐ธ๐๐ป๐ ๐ช๐ต๐ฎ๐๐๐๐ฝ๐ฝ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ธ๐ผ๐ฝ๐ฝ๐ฒ๐น๐ฒ๐ป ๐บ๐ฒ๐ ๐๐๐๐๐ฒ๐บ๐ฒ๐ปย
Een koppeling met HR-tools of Microsoft 365? Dat gaat niet met WhatsApp. Je kunt daarmee onmogelijk een naadloze toegang tot (interne) bedrijfsinformatie realiseren, wat best essentieel is voor een goed werkende organisatie.
3. ๐ญ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐น๐ถ๐ท๐ธ ๐ฒ๐ป ๐ฝ๐ฟ๐ถ๐รฉ ๐น๐ผ๐ฝ๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ฒ๐น๐ธ๐ฎ๐ฎ๐ฟ
Niet alle medewerkers zitten er op te wachten om via hun privรฉtelefoon werkgerelateerde berichten te ontvangen. Ze dempen de groepschat, wat leidt tot minder betrokkenheid met je organisatie. Het is daarom belangrijk om werk en privรฉ zoveel mogelijk van elkaar te scheiden.
4. ๐๐ฒ๐ฏ๐ฟ๐๐ถ๐ธ๐ฒ๐ฟ๐๐ฏ๐ฒ๐ต๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ถ๐ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ฟ๐ฎ๐บ๐ฎย
Heeft jouw organisatie meer dan 25 medewerkers in dienst? Stop dan echt met WhatsApp.ย Het is een onmogelijke taak voor office-, hr-, of it- managers om de toegang (accounts) te beheren.ย Een professionele tool biedt veel meer controle en veiligheid.ย En bovendien direct gekoppeld met de bronsystemen (Microsoft AD, AFAS, etc.)
5. ๐ก๐ถ๐ฒ๐ ๐ด๐ฒ๐๐ฐ๐ต๐ถ๐ธ๐ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ฐ๐ผ๐ฟ๐ฝ๐ผ๐ฟ๐ฎ๐๐ฒ- ๐ฒ๐ป ๐ฐ๐ฟ๐ถ๐๐ถ๐๐ฐ๐ผ๐บ๐บ๐๐ป๐ถ๐ฐ๐ฎ๐๐ถ๐ฒ
Bij belangrijke mededelingen wil je alle collega’s in รฉรฉn keer bereiken. Bijvoorbeeld om regelingen, overnames of veranderende wetgeving te communiceren. Maar ook voor crisiscommunicatie, denk maar eens aan de corona maatregelen destijds. Daarnaast is het nuttig om duidelijke statistieken te hebben over het bereik van je berichten. WhatsApp is hiervoor niet geschikt.
WhatsApp: prima voor privรฉdoeleinden, niet voor interne communicatie
Kortom, het mag dus duidelijk zijn dat WhatsApp een no-go is als centraal communicatiemiddel voor werk gerelateerde informatiestromen. Het voldoet niet aan de eisen waar jij naar op zoek bent om je organisatie een stap vooruit te helpen.
Benieuwd naar een communicatietool die wel aan deze eisen voldoet?ย Vraag gratis een demo van Teamly aan! We nemen je graag mee in de mogelijkheden.